При кражба на лични данни

Фишинг атаките стават все по-сложни и трудни за разпознаване дори и за специалистите. Също така много хора тепърва започват да използват Интернет, уеб браузъри и имейли. Затова много хора могат да бъдат подлъгани да дадат личните си данни в отговор на фишинг писмо или фалшив уеб сайт. Ако и ВИе сте го направили трябва да допуснете, че ще станете жертва на банкова или кредитна измама, или на кражба на самоличност. Ето някои съвети за това как да постъпите в такъв случай.

При кражба на информация за кредитната или дебитната Ви карта

  • Съобщете за кражбата на данни на банката, издала картата, възможно най-бързо

    • Много компании имат безплатни и денонощни телефони за такива случаи

  • Закрийте текущата си сметка и открийте нова

  • Редовно и внимателно следете извлеченията по сметката си

    • Ако забележите паричен превод, който не е осъществен от Вас, свържете се с банката и опишете всеки съмнитлен превод

При кражба на информация за банковата Ви сметка

  • Съобщете на банката за кражбата възможно най-бързо

  • Закрийте сметката си и открийте нова

При кражба на еВау акаунт

Ако някой друг използва акаунта Ви за да залага, оставя коментари или участва в аукциони без Ваше позволение:

  • Свържете се с eBay

    • eBay имат линия за съобщаване на злоупотреби

    Ако някой използва Вашия акаунт можете също да използвате следните опции на горещата линия:

    • Member Problems... Law Enforcement... Please Investigate a Current Listing for Possible Fraudulent Activity

    • Тези връзки са само за текущи злоупотреби.

  • Опитайте се да влезете в акаунта си и да смените паролата му

    • Ако успеете да влезете веднага сменете паролата си и Вашия hint (подсказка за паролата) и започнете да отменяте действията, извършени от хакерите

    • Отменете поръчки и участия в аукциони, свържете се с продавачите и тн.

    • Ако не сте успели да възстановите контрола си върху Вашия акаунт от eBay най-вероятно ще затворят временно акаунта, докато разследват случая

Ако сте свалили вирус или троянски кон (Trojan)

Някои фишинг атаки използват вируси и/или троянски коне, за да инсталират програми, които се наричат "key loggers" на Вашия компютър. С тях те записват всеки един натиснат клавиш на клавиатурата и изпращат тази информация на измамниците. Информацията съдържа всичко, което сте писали- номера на кредитни карти, потребителски имена, пароли, имейли, съобщения, номера на осигуровки и тн. В този случай трябва да:

  • Инсталирате или обновите антивирусната си програма, защитната стена (firewall) и програмата за защита от злонамерен/шпионски софтуер (погледнете тук за такива програми http://www.cybercrime.bg/bg/internet/6a0d05/)

  • Обновете всички вирусни дефиниции и направете пълно сканиране (full scan) на компютъра

  • Прегледайте всички връзки, които минават през защитната стена (firewall)

  • Ако защитата е била пробита оправете проблемите и ОТНОВО сменете паролите на акаунтите си (включително системния на компютъра), тъй като паролата от предишната промяна може да е била изпратена на измамниците

  • Проверете всички си акаунти/профили! Хакерите може да са влезли в много различни акаунти:

    • Проверете акаунта си в eBay, PayPal, имейла си, акаунтите си за онлайн банкиране и електронна търговия, за Amazon и други такива, както и всичко, за което използвате онлайн парола

При кражба на лични данни

Кражба на самоличност се извършва, когато някой използва личните Ви данни като име и фамилия, ЕГН, осигуровки, номера на кредитни/дебитни карти или друга идентифицираща Ви информация без Вашето знание и съгласие, за да извърши измама или други престъпления. Ако такава информация е попаднала в измамник, Вие трябва да:

  • Съобщите за кражбата на органите на МВР, както и на компании, издали тази информация- банки и тн.

  • Поискайте от банката/банките Ви да блокират сметките и картите Ви и да се свържат с Вас ако има активност по тях, като:

    • Ако са открити сметки на Вашето име ги закрийте

    • Ако кредитната/дебитната Ви карта е открадната поискайте да се издаде нова такава, с нов омер на сметката и нов PIN номер

  • Свържете се с органите на МВР за да подадете жалба

  • Свържете се с всички други институции/организации, които работят с личните Ви данни или са Ви ги издали

  • Записвайте имената и телефоните на всички, с които разговаряте за случая. Добре е да потвърждавате телефонните обаждания с писма. Пазете копия на цялата кореспонденция.

За повечето информация прегледайте следващите източници (на английски и част от информацията е валидна само за САЩ, техните граждани и федерални закони):
Identity Theft Help Sites:

  • http://www.consumer.gov/idtheft/

  • http://www.identity-theft-help.us/

  • http://www.identitytheft.org/

  • http://www.usdoj.gov/criminal/fraud/websites/idtheft.html

  • http://www.ic3.gov/default.aspx

  • http://www.ftc.gov/bcp/menus/consumer/data.shtm